Monday, March 21, 2011

rezeki ikan satu tong =)



salam =)

ni citer ari sabtu lepas, suamiku telah pegi memancing selama 2 hari 1 malam kt mersing,dekat2 area tioman tu haa..jadi beketuntanglah aku menguruskan anak2 sepanjang peninggalan suamiku,heheehe,aku faham..suamiku nk carik ikan utk dimakan keluarga ;p..sebab,kdg2 suamiku main golf pon belum tentu die akan bwk balik kete sebijik ;p

rezeki murah btol suamiku itu..agaknye gerun ikan2 tu tgk pancing apollo yg ade 6 mata kail maka mereka mengorbankan diri mereka trus tanpa banyak songeh..bile suamiku balik dan bwk 1 tong ikan yg terdiri dari kerapu,cencaru,selar kuning dan lain2 -err,aku x kenal ikan sebenanye kami sekuarge sgt gembire dan anak2ku tanpa rase takut membaling2 ikan2 tersebut ..riuh rendah gaya pasar ikan dah umah kami..sambil kami meng faraid-faraidkan ikan2 tersebut pd ahli keluarga dan jiran..alhamdulillah..rezeki dikongsi bersama, lebih kurang 7 famili dapat merasa hasil tangkapan suamiku..

tu jelah nk citer,kalau korang dekat2 dgn umah aku lame dah bagi ;)..best wooo..ikan2 fresh ni trus goreng cicah dgn sambal kicap, manis!

35 comments:

Afne said...

bestnya!kerapu ehh tu zet?! mesti puas ko mkn ikan blh msk mcm2 kan.

cikmOt said...

zet...ko leh wat pekasam ni...dah jadi pekasam aku nak li ek...aku ngidam ni...hahaha....

mama tisya said...

hobby br apai ke p mancing selain main golf..hehehe...aku pn tk brp kenal ikan jugak tp yg paling aku kenal siakap cz hubbyku slalu bw blk tp aku dh tk brp lalu cz beso bangatttt...sekor tu kena kerat 2...kalo msk sekor mmg jwbnye tk abis..

MRS. K said...

banyak gilos.. kalau 1 family je makan, sebulan pon tak abis

~ana~ said...

wah...best nya mkn ikan yg fresh2...

tiefazatie said...

wah!best la dpt mkn ikan fresh kak!

h4ni3 said...

ini bergotong-royong buat ikan bakar dgn family, best ni

kalau tak abes jugak, buat ikan masin pulak.. hehehe

CHeeSYaNa said...

aku rasa rumah aku agak dekat ngan rumah ko.. tp naper ikan2 ni tak sampai ker pintu rumah aku? huuhuh

Kancilbiru said...

woh seronok betul...jimat beli ikan...boleh masak macam-macam tu...

bak alamat umah please..:P

SyidaGorjes said...

aku juga tak kenal ikan.
adakah ikan mengenali ku?

Anonymous said...

mersing tu kampung halaman saya :)

lia said...

Aku tgk ikan2 fresh tu, trus t'pk goreng garing2 makan dgn nasi panas, sambal belacan.. Ratah pon sedap tu..

mummy_ayu said...

wah.....sedap tu ikan fresh.....
lawok je statement ko..suami cari makanan..kalu main golf, belum tentu bawk balik keta..ha ha ha...
Ayu pun eknak ikan tak banyak sgt jenis...tau makan jer..

ummiaqeef said...

bestnye..ikan fresh manis tau..untung tu..

Sidratul Muntaha said...

aku jeles!!
sebab aku suke mkn ikan laut!!
klu rumah dekat..
dah lama dah aku mintak 30 ekor!
ahahaha.

ieda said...

wah2 dikkkkkkkkkkk beruntungnyaaa ikan freshhh tuuu :))
kalau akak mcm2 akak masak .. stim .. bakar .. kukus .. lemak .. asam pedas .. sbb manis kan .. ikan baru ..

huwaaaaaaaaaaaa seyes jeles !!!!

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

aku pun tak kenal sgt ikan2 nih .. sure best masak ikan2 tu zetty

r|nA @ ja|j|na said...

wah, bnyknye hasil tangkapan dia..ni stok sampai bile ni..kalau aku lah ni, stok sebulan pon tak tentu boleh abis..

[-suziey-] said...

woooo laki ko g memancing..laki aku pn suka giler memancing..tp bkn bini dia..sbb tu sejak kawen smpai skang xberkesempatan dia nk pegi memancing..ekkeek:D

lily azliyana @ mama zara said...

wah..rezeki besar tu dpt satu tong ikan..best2x..heheh

HaNiE said...

wahh bestnya!! tetiba rase nak balik kampung, tapi kalau aku balik mersing pon, cari ikan kat pasar jugak, idok la aku memancing segala.. hehehe murah rezeki kamu!!

syanasaid said...

best nye!!
kalo aku jiran ko, aku nk yg siap goreng :p

Nana said...

wah
rezeki tu..
sedap ikan baru2
manis
klw aku dekat2 ngan ko
dah lama aku g nyendeng hahaha

AyuArjuna BiGoshh said...

waaa klu sebelah umah gerenti dah minta sekilo huhu

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

wa, sonot la ko zety..
jimat bajet beli ikan seminggu dua..
puas ati la ghitu..
cop, cop.. kalo le asben ai tgk n3 yu ni, mau nk tinggalkn ai gak pi mersing nun..
mlm td ngail dpt ikan sembilang pn dh bkn men eksen aplod kat fb,, huhuhu.. ;p

Farra Dhelina said...

banyaknyaaaa... ikan kerapui yg paling best kannn..untung kan cik abg kaki pancing hehe

eLYies said...

ya allah..banyaknya ikan..syukur alhamdullilah!!!

Ila said...

byk nya ikan..mesti freash giler

mama_umar_maryam said...

kande dinde sumer- maceh sudi komen n3 ikan free setong nih,hehehe,xdan nk reply satu2..sbb dah nk blk umah,xtahan dah nk bakar ikan plak,kite bako!kite bako! hahahaha,lebiuols

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

wowww...banyak tuuu
makan sampai lebammmm

firahadifa said...

gile best babe... laki aku pon selalu la pi memancing , tapi xde la dapat ikan chenggini byk...

kakyong said...

ikan fresh memang best... kenduri ikan lah kome yer..

mama_umar_maryam said...

rose - hahaha, 2 minggu x beli ikan wehh

fidah - tulah,aku pon tekejut,besenye baldi kecik je dpt,ini 1 tong

kyong - time ramai2 goreng,mkn panas2 dgn nasik sambal kicap,fuhhhh

mummymer said...

bestnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...!!! i selalu ajak laki i pi mancing, tapi hampeh je, dia tak suke mancing.. nangkap matahari nun jauh kat atas tu laa yang dia suke

fiezahkecik said...

fuh! banyak jugak tu ikan yang dapat ditangkap. huhu. ikan fresh mesti sedap :)