Wednesday, September 4, 2013

Cekodok Jagung rangup untuk minum petang

salam =)

selak instagram nmpk plak junior skolah aku yg teror giler masak laukpauk ..mmg konfem sedap dan aku tau mmg sedap sbb cara cili,kicap,kuah yg die buat tu mmg taste aku! hahaha over kan ..emang dasar lo zety kuat makan! pastu nmpk die buat cekodok jagung plak..uishhh..ini suda lebeyyy..trus terigt2 embah aku dulu2 mase die sehat , klu kitorg anak cucu blk kg, die akan dok dapur 20 jam xkuar2..masak itu ini,utk esok,tulat..mmg xabis2 masakkk je..salah 1 killer dish die ialah cekodok jagung..smpi skg terigt2 rangupnye..masinnye, sambalnye..tp skg embah aku dah tua dah xlarat lgsg nk masak ape2 :'(

bile dah tingin tu kebetulan ade gerai tepi2 jln kt Bangi ni jual mcm2 buah..ternmpk jagung..nk melompat rasenye! blk dari opis, trus bersih2kan jagung..aku gune 2 biji je..actually xtau nk estimate bape nk gune nk buat cekodok,aku agak2 je..


pastu, toreh2 jagung tu amik biji dia, gaul dgn ...

1. tepung gandum
2. air
3. garam secukup rasa
4. udang kering ditumbuk dalam 1/2 genggam
5. bawang merah, bawang putih diricik2

cicah dgn sos Lingham's ..alhamdulillah..best sgt rasenye..sempat gak aku kol mak last check resepi,kih3..




7 comments:

mama tisya said...

mkn panas2 ..yum222

Anum said...

sedapnya

~ana~ said...

harus try ni...

Unknown said...

cucur jagung feberet kita jgk! tp kita tk buh dh udang kering..tksuka bau udg kering nti kaco manis2 jgung..hehe ikut selera masing2 kan..

terliur plk haihh..sedap ni pekenan dgn air kopi panas..perghhh

zety said...

panas2 tu masih rangup2 tu yg aku suke wehh

trylah anum ;)

hukumnye harusss ana ;)

fiza - ikut masing2 suke apa,mmg suke ltk sket bilis or udang kering kt cekodok..hehehe

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

wauuu..nyum3x..kite tak pernah tau wat cekodok jagung..cekodong udang or ikan bilis selalulah..hakhakhak..jakun kan

kurus said...

wahh yummy ! .. nanti akak lak cube buat ;)