Saturday, January 7, 2012

day 1 Hong Kong

salam =)

keletak keletuk * exercise jari2 tangan nk menaip,kih3

day 1 : 3 Januari 2012
departure : 4.50 petang
arrival : 9.30 malam

senang je ari pertama ni, cume mencabar sket mase nk naik kpl trbg dari lcct. Maryam buat amukan xnk naik..dahla agak jauh nk menapak kan..aduhai..mase ni mmg rase nk jerit panggil apaiku ;'( ..Umar mmg enjoy n excitedlah..seb bek amukan Maryam x lame..elok je berlepas x smpi 10 minit tertido..fuhhh..legaaa...Umar pon tertidor jugak, tapi dalam 1 jam sblm smpi die terbangun, trus lapor..seb bek aku mmg order nasik ayam utk die, dan bagus jugak bwk tab ni supaya die x bosan..








* tips sket : aku prepare siap2 dlm beg Umar toys yg jd feveret anak2..sbb flight 4 jam..contoh toys aku bwk mcm buku kecik, sticker etc.

sampai kt HK aku tgk sumer orang berlarik2 dan jalan laju..apelagi folo jelah..pastu mengah..aku pon xphm kenape kene ikut diorg larik2 ..ohh..rupenye nk Q kt immigresen pjg..lepas dari cek immi kitorg trus beli kad octopus..kad ni mcm touch n go lah, sumer transportation die gune kad ni..klu agak2 duit nk abis blh top up kt mane2 stesen mtr die. Utk refund pon same, ade baki lg duit dlm kad tu blhla dpt balik duit kite sebab 50HKD deposit, so 100HKD tulah tambangnye.

* octopus card = 150HKD utk adult (lebih kurg RM 62.00) 75HKD utk child (umo 3y-11y)
aku dah stadi nk dari epot nk ke bajet hotel tu kene naik bas A21 sbb nek bas murah jekan..kene rajin tanye orang2 kt epot tu, diorg mmg rajin tlg visitor utk tunjuk arah.. bas nye 2 tingkat dan ade tmpt ltk luggage, lagi best ade WIFI okehh..hahahaha gile hi tech

naik bas lebih kurang dlm 20 minit kitorg stop kt hentian ke - 6 iaitu mtr Mongkok. dari bas stop berjalan dlm 5 minit smpi ke bajet hotel tu..fuhhhh..sgt2 lega..cabaran pertama utk smpi ke bajet hotel tanpe sesat berjaye! aku blh katekan bandar HK ni mcm xpnh tido..orang asek berjalan dan bergerak sane sini..

pas check in kitorg pon masuk dlm bilik..dan aku x tepanjat boboi pon sbb mmg dah tau keluasan bilik amat2la kecik,heheh, aku booked bilik family utk 5 orang..katil double decker tu yg bwh muat utk 2 org..aku puas hatilah wpon kecik, dah mmg adat hotel bajet kt HK mmg cenggini..tapi 1 aku nk puji, BERSIH sgt2 okay!

* dragonhostel , family room = 500HKD/per nite, so 2 malam = 1000HKD. sile pilih yg bilik attached dgn bathroom okay, kang klu tersilap nasebler share dgn org lain bilik air, nak?hahaha

booked thru website die http://www.dragonhostel.com/ cpt diorg respond, byr deposit pon senang je, thru cimbclick :)..deposit die amik utk 1 malam dulu, lebih kurang RM 212 duit kite.ni kire aku dpt murah gaklah, sbb ade kwn kt forum cari tu book hotel yg same tp mahal 20HKD kot dari aku, bilik same je..maybe aku dah booking awal2, sebulan sebelum :)





kemas2 barang, masing2 dah penat..mkn bubur n maggi in cup ..dan tidooooo :)..

sambung next episod k !




11 comments:

mummy_ayu said...

best tu....bagus la ko zety, semua dah studi dulu, so bila sampai..senang..
lagi...gie mana?

Anum said...

kesiannya letih dah tue

IntaNBerliaN said...

lagi... nk baca lg... xpuas baca pasl HK ni..hihii

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

nexttttttttttt....

lia said...

lengkap...

kemudian??? he3

Mek Rose said...

betul2..kene studi kan..kecik betul eh bilik dia hhuhu takpe janji ade tempat nak tido kann

~ana~ said...

bagus la ko ni..mcm laki aku, nak g mn2 mesti study dulu...even g yg dekat2 je pun..heh3x..

Unknown said...

info yg bagus ni zeti.. boleh buat panduan utk yg bakal ke HK..

Lily@MamaZaraZareef said...

nk pi holiday jauh2 mcm ni mmg penting study dulu..biar senang nk carik n buat ape yg patut klu tk kelam kabut..baru tau hubby zety tk ikut sekali..nasib baik ada adik ngan mak zety kan..=D

mama_umar_maryam said...

tq sumer, hrp2 info yg ciputtt ni blhla tlg serba sikit pd sape2 yg memerlukan..

btol tu lily, cuti2 hk ni mmg mencabar sbb zety handle n manage sumer,tmpt nk pergi,naik ape n so on..but lucky i have mak n adek yg bykk tlg handle anak2 :)..zt mmg suke stadi bab nk jalan2,kih3

zila@akulovetravel said...

kalo gi hongkong nek air asia biasa ke yang air asia X tu??