Monday, August 22, 2011

Entry insaf kejap..

salam =)..

xlame dah kan..nk raye dah..klu g mane2 sopping complex atau jalan ta ti tu, mmg ramai sgt umat manusia..bkn mengate orang, kitorg pon same..las2 menet nk carik itu dan ini..
sebenanye aku xblh nk lelap mate pas sahur td..otak ni mcm2 pikirlah..ker sbb aku bantai minum nescafe eh? sebabnye, semalam..time nk buke ..kepale aku dah masuk angin..rase nk pitam dah weh..Allahuakbar..awat tibe2 kene camtu pulak..mcmlah pestime pose dalam hidup, dahla bukak pose semalam family belanjer..aku rase cam kene tarik nikmat berbuke plak t_t ..astaghfirullah..

nak bagi peringatan kot..lagi 10 minit nk buke, aku muntah 2x..pas buke, blh telan sikit je mknn, muntah lagi..aku ade bace..klu muntah dgn sengaja blh batal pose..tapi aku muntah sbb mual sgt dah, xyah jolok tekak dah..mmg tersembut trus..urghh,jgn bygkan!
btol2 yg masuk dlm perut aku, air suam, air jus oren sikit, mknn sikitt je..xlalu dah..aku g toilet lagi, basuh2 muke, amik air semayang trus smyg mahghrib kt surau..adoyaii..sesak pulakkk..seb bek bwk telekung dgn stokin ;)

sambung balik kesah di atas, mmg org lain enjoyla makan berbuka smlm..aku perut kosong je..tp mmg lega sket pas uwek2 tuh..mase tu aku dok pikir2..camnelah kan..orang yg nk berbuka..tp cume dpt mknn sekadar alas perut je..kande dinde alert tak psl citer org2 pelarian Somalia tu? ya Allah..xblh byglah camne keadaan diorg tu..bantuan byk pon kene sekat..mmg da*jal punye orang yg sekat bantuan2 sumer tu..dan lebih sedih..majoritinye Islamkan..xtahan tgk budak2 kecik yg mcm ish..semoga Allah berikan tmpt yg baik utk diorg kt akhirat kelak..

ntahla, tibe2 terpikir byk ttg dugaan org lain..bknlah aku nk pandang org Somalia je..org negara sendiri xnk pandang..bukan..sejak 2 menjak nih..ramai gak org keliling aku..yg diduga mcm2..eksiden..kene rompak..anak saket..adek aku sendiri pon jatuh moto tibe2 kt highway seb bek xkene dgn mane2 kete or kenderaan lain...bile pikir2 balik..ade byk sebabnye Dia duga hamba2Nya..yang diduga, utk uji kuat manekah iman dan sabar..yg melihat orang diduga, jadikan PERINGATAN utk diri sendiri..

bile teringat2 keadaan orang sekeliling kan..nk happy lebih2 pon beringat2..nk sopping byk2 pon beringat2..eh kande dinde..klu nk tau ttg sumbangan utk org2 Somalia tu..klik fb nih ye..

http://www.facebook.com/pages/Global-Peace-Mission-GPM-Malaysia/134657363252442

oklah..xreti nk wat closing camne..entri insaf nih, spontan dan ikhlas dari aku yg xblh tdo pas sahur tadi =)..cekian, macehh

13 comments:

Sidratul Muntaha said...

bile kita pause kejap tgk lihat keadaan sekeliling kita..
kita akan lebih bersyukur kerana kita lebih baik dari mereka itu.
babe...
kat somalia tu aku sedih betul sbb dahlah anak2 tu tak cukup zat
ade pelarian perempuan yang bergerak dari kg yg kena serang ke kem tu kena rogol,then yg org lelaki kena pukul or kena bunuh...
astagfirullah..
kat negara kita ni..
bulan baik ni pun mcm2 hal terjadi.
mohonlah kita dijauhkan dari keadaan yg merbahaya..

mummy_ayu said...

ayu tak leh tgk kanak2 somalia tu, memang rasa insaf & kesian sgt..kita kat sini jauh bezanya...memang minta dijauhkan..

lia said...

baguih la ko wat n3 peringat ni... supaya kita x berlebih2 bergembira sambut syawal sedangkan pengakhiran ramadhan patut d lepaskan dgn sayu...

skng org da terbalik, aku pon sama... sakan nak beraya tp lupa nikmat ramadhan tu...

* muntah x sengaja mmg x batal poser

watyz said...

aku x ble tgk bab somalia tu. aku x paham nape nk sekat2 bantuan tu padahal org2 dia jugak kan. sian tgkkan... :(

ko x sengaja muntah x batal...

kurus said...

sakit2 mual2 tuu dah lumrah seawal puasa dik .. kalau preggy dah jadi kebaisaan pula .. sian pada yg mengandung dlm bulan puasa nie huhuh ..

kalau x sengaja muntah x batal dik .. tapi kalau dah banyak kali batal dan diwajibkan berbuka khuatir memudaratkan kesihatan kita .. wallahualam ..

CHeeSYaNa said...

muntah2 ni, preggy kah?

h4ni3 said...

ooo.. malam tadi yg makan kat BR tu, perut sudah okey kah?
hehe

cepat.. cepat.. ntah2 maryam nak dapat adik ;)

Anum said...

x boleh nak ingat
nanti sedih je

~ana~ said...

kesian sgt dgn org somalia ni kan..kita harus bersyukur dgn apa yg kita ada ni...

laki aku sokmo marah kalu mkn x habis. kalau aku mmg kena sound tepek terus. kalau anak2 mkn x habis, terus bukak cite org somalia ni utk jd kan pengajaran. hu3x..

AyuArjuna BiGoshh said...

hmmm.....tu lah kekadang selalu terpikir kita gembira2 sangat ni tak sedar ke ada orang tengah bersedih skrg ni :(

tiefazatie said...

erm..btol gak sis..xleh suka sgt..btw..take care sis!

Wan Amira said...

mira rase negara kite ni memang dah sinonim especially kalau cakap budak2, kalau bazir makanan, kite refer orang somalia.. agree with u, kadang2 kite lupe dekat negara kite sendiri, di kalangan kawan2 kite sendiri yang susah..

and thats y puasa ni Allah turunkan pade kite kan.. supaya kite beringat balik

Syida said...

muntah ada makna lain ke?hehehheee