Sunday, April 8, 2012

Parti Barbekue spontan

salam =)

oh,sabtu & ahad lepas penuh dgn aktiviti masak2, main bbq, buat kek .hik3..it doesn't sound like me anyway ;p

citer sabtu:

ni gara2 apai malas nk bwk kitorg kuar jln2 sbb minggu lepas dah tawaf midveli smpi 8 jam! maka,aku pon kemas2 dapor terjumpe tempat grill adiah kawen kitorg dulu..wah. best nih klu buat bbq kecil2an, hahaha...apelagi..pantas je kitorg beli udang, sotong, ayam, sosej, french fries & bahan2 nk buat coleslaw . okeh. aku xtau nk buat coleslaw & perap ayam, maka sambil google sambil buat. kitorg bahagi tugas, apai handle bakar2 kt luar, aku handle masak2 kt dlm. see, good teamwork ;) ..xde ckp byk pon, kitorg cam tau2 je nk buat ape, hahahaha .. anak2 menyepah & excited larik dari dlm umah ke luar umah.

tetamu? hmm, mmg xblh nk panggil rmi org sbb tmpt grill tu kiut bebenor. mmg suit dgn 10-15 org lah..plg cepat bakar udang, klu panggil ramai2 lagi ade yg smpi kol 11 malam tunggu nk makan. so, xbest. lepas maghrib je sume dah siap siang & perap, tinggal nk bakar je






originally home made ayam & coleslaw nih




nk resepi ayam perap & coleslaw? buleh2..

resepi ayam bbq spontan!

bahan-bahan :
-kepak ayam, bahagian2 lain pon boleh

bahan perap:
- kicap
- 3 sudu madu (nk lebih pon boleh)
- garam sikit
- sos
- serbuk cili
- serbuk lada hitam
- tumbuk halus halia, bawang putih & bawang besar

peraplah dlm 10-15 minit, nk sedap lagi semalaman..

*ade citer kelaka, aku pegi blend halia & bwg sumer tuh, patutlah air die byk mase aku masak atas kuali..patutnye konsep ayam bbq tu mcm kene goreng sket..dah byk air kuar, aku trus angkat, pomm! humban dlm oven,hahahaha..gelabah weh, tetamu dh lapor

pastu bakar dlm oven dlm 15 minit camtu, dah siapp..dan wangiiii...sedap ;)
dan air ayam yg byk kuar mase atas kuali tu aku jadikan mcm air perap utk udang & sotong..hahahaa

resepi coleslaw google spontan!

bahan-bahan:
- kobis
-carrot
-bawang merah saiz besar
ricik2 halus

bahan kuah:
-mayonis
- mayonis utk coleslaw
-susu HL
-2 sudu lemon perah
-garam sikit

gaul punya gaul, susu tu tuang sikit2 ye, sukatan ikutdan korang ler..hehehe (apo punyo chef nih) , rase sekali mcm kfc, rase 2x mcm kt Chillies! hahahahaha

dan happy sgt bile sumer org mkn berselera malam tu..kitorg mmg suke makan ramai2 nih..alhamdulillah rumah kitorg nih sentiase ade tetamu dtg, family besar kan..umar & maryam pon excited diorg igt besday diorg, hahaha

okeh..sambung citer ahad plak:

plan nk relak2 kt umah je..bermalas2an dgn anak2 sbb apai xde g men golf..jadik xdelah poyo aku nk masak2 sgt,hehehe..tapiiii...xjadi jugakk..hahahaha, bermula dgn aku masak lunch utk anak2 disambung dgn kedatangan ayah/maksedara apai ke umah kami dgn membawa cucur udang Malik Tauhu Semenyih yg sedap giler! pehh..sambal die..beratur pjg nih klu nk beli !



gebu2 kau cucur udang die..cicah sambal, cucuk timun = heaven..alhamdulillah, rejeki minum petang kami ;)...xlame pastu mak hajjah nk dtg jerkah aku tengok cucu2 die kt umah ..bwk sekali dgn nenek aku (moyang budak2 ni) sbb embah aku blm pernah dtg umah cucu bertuah die nih..yelah, kan baru operate mate ..mmg happylah die jalan2 sbb dah nmpk clear ..


embah aku kemain dgn spek itam!

maka, bertambahlah tetamu kt umah nih..aku pon tibe2 dpt idea utk gune mixer nk buat kek. sumpah weh, beli bln pose taon lepas, baru smlm aku bukak kotak die..heheheh, mampuih klu x jadik kek nih,aku humban dgn mixer2 ni skali ;p

naseb bek tepung segera buat kek butter orange nih menjadik, panas2 kuar oven.. tup2 ujan trus kt luar, hehehe ujan rahmat tu namenyer..tekejut kot aku buat kek ;p ..kek butter panas2 makan mmg sedaplah ..ehhh, bukan aku yg cakap..tetamu yg cakap..ker diorg amik hati aku je? hmm..think,think .



perasan bday, mane taknye dari malam td tetamu dtg,hehehe



oklah..byk plak menceceh makjemah pagi isnin nih..eh..makjemah menanglah malam td kt ABP kan? hehehehe, aku igtkan Johan nk lah buat2 lawak makjemah sket atas stage tuh..hehehe..tata..

21 comments:

Anum said...

layaaaaaaaaaaan...

AyuArjuna BiGoshh said...

sedappnya

mama tisya said...

bbq spontan dasat..hehehe

syanasaid said...

bagus..bagus
kire minggu kuarkan brg2 baru
hahhaa

aku pn ngidam nk wat sdiri bbq
yg kecik2 udah le
kena beli mcm ko pny tu la cute sgt

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

wah dasat weekend ko tu jd masterchef ..

nad said...

biasenye gitu la zety..
aktiviti spontan n ad hoc camni mmg best..
kalahkan aktiviti yang dah dirancang berbulan2, hehehe...

kurus said...

best nie ..
buat sendiri sesekali kan dik
nak2 ada udang dan macam2 lagi sure sedap nie .. kekenyangan tuu ;)

Sidratul Muntaha said...

aku confused kenapa ko ckp mcm kuar air?!!
ooo
aku thu kenapa too much air nih
madu dgn kicap tu punya pasai.
meh sini aku kongsi resepi turun temurun bbq sodap mak aku

bwg putih,bwg besar,halia,serai,lengkuas,serbuk kunyit.
yg ni basic.
serasikan garam gula.
madu sapu time ko dah bako ata grill..
madu tu boleh buh kicap..
this one consider glaze..

klu ikut aku ade byk resepi tuk bbq ni
esp yg guna lada hitam and madu..
apepun..
mmg terbaekk..

aku lapo la tgk makanan kat blog ko arini sbb aku belum mkn lagi!!
nyampah!!

mama_umar_maryam said...

anum - layankan aje menceceh nih ;)

mama_umar_maryam said...

sis ayu - hidang panas2,mkn ramai2,hehehe,yg xsedap pon jadi sodap

mama_umar_maryam said...

eryn - dasat eryn,bersilat 2 ari 2 malam x abis2 masak,hahaha

syana - beli yg mcm aku je ni cukup kot..nk panggil org takat 10-12 orang ok sgt dahh

mama_umar_maryam said...

diana - masterchef masak campak2 je ni ;)

nad - btol tuh, adhoc mmg best!adhoc jln2 pon lg bestkan!

mama_umar_maryam said...

btol kak ieda,xde hidang nasik pon sumer org kenyang,hehehe

sid - agaknyelah yu,aku ni dah mls nk pikir2 dah,cpt2 masukkan dlm oven,hahaha, amboihh..mahal komen ko ni siap tepek resepi..aku cilokkk!!!

Lily@MamaZaraZareef said...

Best tu..bbq spontan tp smpat ajak tetamu dtg mkn lg..kite slalu risau nk ajak org mkn masakan sendiri..sbb tk reti sgt msk kn so tkt x kena dgn selera org..huhuhuhu

~ana~ said...

mantap la skill memasak zety lepas ni..segan aku...hah3x..

[leily.laily] said...

waahhh.. sgt best..
udang tu, mabeles..

selain kenyang perut,
dpt gak eratkn silatulrahim.. =)

IntaNBerliaN said...

mayonis utk coleslaw??.. emmm mayonis ni camne pulak.. bkn mcm mayonis biasa tu ke?

mama_umar_maryam said...

lily - zt pon sebenanye ragu2 jugak & takut kot2 family inlaws xblh telan,hehehe,sbb diorg dah biase disajikan dgn 'catering' best iaitu maksedare apai, tapi alhamdulillah,rasenye sbb excited & ikhlas bebenor nk soh diorg makan kot,hahahah,lgpon diorg mmg suke dtg nk main dgn budak2 tu ;)

mama_umar_maryam said...

ana - kek mabeles oreo cheese ko aku blm berjaya buat lagi weh,hahahah

leily - btol tu dear,makanan pengerat hubungan,cewahhh

mama_umar_maryam said...

IB - mayonis utk coleslaw tu ade jual kt supermarket gak, zt gune 2 jenis mayonis,sbb mayo utk coleslaw tu mcm masam sgt,zt pandai2 top up dgn mayo biase tu,hehehe

tiefazatie said...

wah..mantap ah sis..

rindu nak wat mcm nie ngan family ifa..huu