Sunday, October 16, 2011

Jom buat mee kuning sendiri

salam =)

petang semalam aku 'menurun' sket nk buat mee kuning sendiri. Umar dan Maryam mmg suke mee/spageti/angel hair etc. mesin gelek mee masih tekepok dlm kotak baru yg dibeli mase bulan pose tahun ni .. jom blaja buat mee :D

bahan-bahan :

ni aje, dan juge noodle maker dan juga manual guide,hahahaha

ptg semalam aku buat 2 cawan tepung + 2 biji telur


buat doh dan selamat bermain tepung, senang ade mesin mee ni sbb nak canaikan doh just gune penggelek die je..tapi makesure doh benar2 sebati,cewahh..JANGAN LETAK AIR MASA ULI DOH !



kali pertama gelek, die mcm tebal sket,so blh adjust ketebalan penggelek tu , first time gelek try no 1

see, adjust penggelek ke nombor 3,4,5 die jadi nipis (siyes mesin ni ntah camne set no 2,3,4,5)

lepas tu, aku konon malas nk bace manual die sbb excited nk gelek jadi mee plak

1st gelek


kemain excited nmpk kepala doh tu kuar bentuk mee, oh, inilah rasenye gynae yg sambut kepala baby kuar, or sambut kaki bagi baby yg melintang..aku separe menjerit pon ye jugak, it's coming!it's coming! tapi buruk lah pulak..try lagi..

wahhh, yg ni cantek sket,gune jari je ye utk pisah2kan,hehehe, petua x kasik melekat, tabur tepung sket2 time nk gelek tu

terlalu gembire, aku tgk bukan mcm angel hair dah, mcm langsuir hair pon ye jugak

pastu aku rebus dan letak minyak sket supaya xlekat..memandangkan aku igt aku dah teror, so aku xbaca abis manual tu, kt manual tu tulis (bace ni balik mase makan mee yg dah dimasak) kene rebus dgn air garam , patutlah time aku rebus tu dah mcm masak mee rebus, jadi pekat2 air rebusan tu, gelabah iiii..rebus kejap je, pastu toskan

siap2kan bahan nk tumis mee hailam, oh,lupe nk btau, aku bercadang nk masak mee hailam sebenanye, tapi jadi camni plak

mee hailam kurang kuah tapi kaya dengan ayam, udang,fishcake, kobis, tomato = yummiiiiieeee!!!!

apekate orang2 yang makan?

semalam kebetulan ade beberape tetamu datang, meraselah diorg makan..mmg diorg nmpklah aku gelek mee tukan, mmg diorg kate mee tu lembut dan sedap, xrase mcm mee beli bungkus kt kedai ( lahh, mmglah itu pon niat aku) dan rase mcm mee spageti ;)

anak2 dan mr apai : cam beselah, aku masak xsedap pon diorg abiskan, hahahaha

so far, mmg pasni aku akan truskan usehe aku buat mee sendiri, mmg lemak sketlah rase mee tu sbb hanye telur dan tepung kan, berbaloilah bepeluh2 aku gelek mee , sumer orang suke =)


20 comments:

mama tisya said...

kalakar la langsuir hair tu..bgs la ko dh terror wt sendiri

SyaNa said...

kagum kagum....
salute wei..lepas ni mmg xbeli la mee kt kedai ek

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

wahahaha... kagum aku!

~ Puan Yann @ Mamahulk said...

zet... ko masak mee yg dah jadik rambut langsuir tu ke ko gelek lain.. hahaha ! rajin betul la.. untung la anak2 & hubby :) ...

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

aku takder mesin mee tue zet .. heh..heh.. kena carik gak baru lengkap koleksi ;-)

mama_umar_maryam said...

eryn- x terpikir pon aku nk namekn langsuir tu,tp bile dah jd camtu mmg ade rupe,hahaha

syana - rasenye mmg x belila kot kt luar tu,tp klu nk masak utk tghari,pagi2 dah nk kene gelek,kene xtra rajinla aku pasni,gulp

mama_umar_maryam said...

mrs k- heheh,kagum tgk rambut langsuir ke camne ;p?

puan yan - fyi,aku gelek lagi sekali yg rupe buruk tuh,sbb mee die cam lekat2,kali ke2 baru lawo sket

mama_umar_maryam said...

diana - yeahh,ade lg 1 je blm penah try,masak pizza cam ko buat diana ;)

mummy_ayu said...

wah..pandai tu buat sendiri..

watyz said...

wa..dh pandai wat mee sendiri ler...

Unknown said...

mesin mee di rumah kakyong ni dah rosak.. uhukkk... tp berbaloi kan buat sendiri..

AyuArjuna BiGoshh said...

wahhh nak beli mesin ni :)

IntaNBerliaN said...

hahhah kelakar la langsuir tu.. hihii

tak pernah trpikir nk buat mee sndiri/...

Lily@MamaZaraZareef said...

kalau masak kat umah dh cukup kagum..ni buat mi kuning sndiri?? juta2 kali kagum okehhhhhhh...salute2x..heheheh

~ana~ said...

zety, dulu ms awal2 kawin mil ana ada ajar buat mee kuning ni. dia kata, buat la bnyk2 then frozen kan. nak guna ambik je...

tp pastu xde maknanya aku nak buat sendiri...tau je la kan kemalasan aku mcm mn..hah3x..

h4ni3 said...

waaa.. pasni bole oder mi kuning kat zety!
hehe

mama ahza said...

rajin kau ty....kalau aku xkuase...tp bagus senanye, mee kuning yg jual byk apebendenye bahan kimia yg pahit tu...kapur la senang cite..ehehe

Sidratul Muntaha said...

jeles!!
aku pun nak beli mesin nih
dah meroyan ank buat beef lasagna..
huhuuhh
ni kes malas nak cari kedai bukan2 beli lasagna sheet tu
huhuhuh

Unknown said...

cayalah! bt mee kuning sdri lg jamin bersih dan halal kot kan..hihhi

takut plk bila dgr langsuir.huhu

tiefazatie said...

haha..adui la..langsuir hair sis?adeh..dasat tue..hee..best la..wat mee kuning sendiri..=)