Thursday, January 22, 2009

++recepi of the week++

aku cume sempat msk beria2 utk umar (13m) time wekend / cuti je. so ni antara menu yg di plan,hrp2 jadi :

1. mashed potato + blak pepper gravy (xdela pekat sgt,pedihlak perut)

week before2 nih :

1. carbonara udang
2. mihun + chicken ball
3. bubur + sup ayam.kentang

klu rajin,nnt aku tepek resepi2 utk baby2 nih..suke bace resepi tp liat nk buat

resepi 1.2.2009 ~ ayam drummet ayamas msk sweet sour



ATTENTION!! hehehe,saje je ..ni nk add sket menu baru , td baru FIL aku buat,fil tau,bkn aku yg buat!kih3..

- udang tempura..ayoo..sgt best & cpt siap,umar sgt suke mkn, cara2nye amat mudah :



1. beli tepung tempura , baca arahan betul2 kt blkg kotak
2. readykan udang harimau yg dah bersih , cabut kulit tp tgalkan ekor die
3. bancuh sekotak tepung tempura dgn 275ml air, kacau hingge sebati
4. masukkan udang2 ke dlm bancuhan tepung
5. panaskan minyak dlm 4 minit, then goreng smpi kekuningan
6. sgt sedap mkn begitu saje, atau klu nk bagi anak mkn, cicah dgn sos tomato pon boleh :)

pernah dgr puri? apa tu puri?pari2 ke? puri ni is among the 1st solid food to give our baby,klu ikut ckp doc better bagi solid food bile umo die 6m, tp depend jugak,ade budak dah mmg tahap lapar spjg mase (mcm umar ke?) aku dah sumbat dgn gerber mase umo umar 4m,yg perise labu & jagung tuh,,ishh,rase die ..*no komen lah..then,aku pon adela jugak membace2 sket, bncg2 dgn kwn ttg puri nih,sbb org kate elokla klu kite buat sendiri..penahla jugak aku buatkan utk umar nih,seb baek die nganga je..so, antara yg penah aku buat :

1. puri nasi

bahan-bahan :
  • segenggam kecil beras
  • air secukupnya utk msk nasik jd bubur
cara-caranya:
  • cuci bersih beras dan msk hingga jd bubur
  • kisar halus bubur-tang ni blh pki blender,or pki tapis,lenyek2 smpi btol2 lumat
  • dah ready to serve
2. puri brokoli

bahan-bahan :
  • sepokok brokoli saiz sederhana
  • air masak secukupnya
cara-caranya:
  • potong kecil brokoli dan bersihkan
  • utk lembutkan,blh rebus kejap
  • dah lebut,blhla kisar dgn air masak hingga hancur
  • dah siap
  • peringatan utk mamapapa, klu xsuke brokoli jgn la nk rase dulu depan baby tu,sbb otomatiknye kite akan nk termuntah,hehehe,nnt baby tgk pon xlalu,xnk brokoli blhla tuka dgn bayam,carrot,labu,kentang
klu malas jugak,g je la kedai byk sgt mknn yg cap nestle tu blh beli, aku pon slalu gak beli,tp tuka2la sbb baby ni cpt jemu dgn mknn yg same,ok,selamat mencube! ade sape2 nk share resepi yg penah dibuat,silala btau ye,blh cilok ;p

8 comments:

Anonymous said...

smlm pn kita wt udang tempura
tp tula udang mhl ler...bli dlm 20ekor gitu
ikutkn ati 20ekor tu mama tisya leh mkn sorng...kekekekeke

mama_umar_maryam said...

itulah, igtkan raye cine ni udang murah..eryn tau x brand ape yg sedap utk tepung tempura segera nih?yg gune ni brand nona kot..hmm,agak kureng

Anonymous said...

ala lupa lak apa brandnye..nanti blk umh kita tgk ye...tp bkn brand nona tk silap...tk snap gmbr pn cz cameraku dh rosak..huhuuhuh...tp rupanye tkler mcm jual kt kedai tu tp kt kedai tu udang celup tepung biasa kn tk best..udang celup tepung tempura lg best...ehehhehe

CHeeSYaNa said...

Zety dearie.. aku pakai brand Nona tp yg perisa Hot & Spicy. Perisa lain kureng sedap. So far, tu le yg jadi fav aku n cheese.. try ler.. Tp, kitorang suke buat guna sotong :)

Anonymous said...

zt...
ko ni cm tau2 jer aku tgh cr resepi nk bg aryan mkn dah..bln dpn nk ajar die mkn bubur nasi..asik lapar je kak...
ehehehe nnt aku nk toraii resepi ko yeee

mummy aryan...

mama_umar_maryam said...

oohh,tq dayana, aku nk bli hot&spicy plak,tp tu kitorg jela melantak haha, umar dok tgkk je kang,

ye mummy aryan, ko nk tepek resepi ko pon blh kt sini..sharing is caring :), slmt mencube!

Lily@MamaZaraZareef said...

Zety..pasni post la plak resipi mashed potato ngan blackpaper gravy tuh. zara sgt suka kentang, tp mama die ni plak 'pandai' sgt memasak.. klu mama die dpt prepare mashed potato tu sendiri, mesti zara n papa die tumpang bangga..hehehe..

mama_umar_maryam said...

hi mamazara,alahaii..mashed potato tuh beli yg readymade dear ;p, nnt kite tepek kt sini,5 minit dah siap,hihihi,con4m zara suke