Sunday, September 8, 2013

Maryam boleh jawab simple maths

Salam :)

Mase 2 minggu lepas kot dlm kete Maryam telah buat kezutann kat kami.. mr apai mmg suke buat xtvt dlm kete dgn anak2 beliau mcm nyanyi,joget,tibe2 insaf ngaji,zikir etc. 

Sekali tu sajelah papa dia kasik situation,
"Maryam, ada 4 orang kat umah kitekan? Mama,papa,abang dan maryam..papa pegi works, berapa orang tggal kt umah?"

Aku mcm gelak2..xkanlah maryam blh kire yanggg..kateku meng underestimate si Maryam. .tibe2..

"Tinggal 3.." Maryam jawab!!

Aku gelak lagi..alah Maryam pki jwb jekan ..cube try lagi yang? (Dlm ati dh mcm excited giler..biar betik budak nih)
Mr apai kasik soklan lagi..kalini situasinye Maryam dan Abang gi ngaji..baper org tggal kt umah..
Dup dap dup dap..Maryam jawab tepat, "2 orang mama..."

Ok xcaye lg..aku soal lagi ..dan semua jwpn die btol..nk lompat ke langit rasenye mama dan papa mase tu..alhamdulillah! She can count correctly!!
Tapi..soalan kene utk family die je..hehhe..kelaka plak..bile kitorg tuka situasi tmbh orang luar atau buat situasi org yg die xkenal .die confuse .
Takat ni blh jwb utk 4 hingga ke 6 orang..syaratnye ahli kuarge shj...hahaha

Alhamdulillah! Byk2 mkn coklat IQ lagi ye sayanggg ;)

video bwh ni plak aku record sblm tido last week 



5 comments:

nad said...

Waaa! Good girl la maryam! :)

mummymer said...

Good job Maryam!! tak boleh nak tengok video. malam karang auntie tengok ok

ibuemir

zety said...

tq nad! cube2 bg soalan kira family member kt zakwan..die blh jwb tuu ;)

ok aunty mira! jeless...nk lampu intelligent tu jugakkk...hahaha

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

alololo..comei maryam..bijak plak tuh..zara tak ingat umur berapa baru leh kira2 simple math ni..tp tak terpikir nk bagi soklan situasi mcm ni..mama ajar kira dgn jari jek dulu..kekekekeke..pasni nk try gaklah..haha

Puan Ida said...

wow maryam pandai ar
gud girl
saya baru follow blog ni
jemput ye follow blog saya
umielman.blogspot.com