Wednesday, July 18, 2012

Saya nk bagi Shawl dan Fridge magnet dari Sabah

salam =)

Alhamdulillah, kalini berpeluang nk buat Sponsored Post by Celikvitamin.com

owner kepada website ni adalah kawan baik aku sejak zaman U lagi..name beliau Adilah Manaf..idea nk buat giveaway bersama2 dengan entry nih adalah hasil perbincangan kami berdua .. 

entry ni khas untuk BF mommies kt luar sane yang bimbang atau risau bekalan susu x mencukupi untuk baby time bulan pose nnt..insyaAllah, teruskan membaca..semoga same2 dpt manfaat nye nnt .. lepas abis bace jgn lupe komen ye kande dinde  (x kirelah anda BF mommies atau x,heheh)  sbb utk pengkomen bertuah, ada 3 gift ikhlas nk diberi ;) iaitu ...

1. sehelai Shawl x 1
2. FM dari Sabah x 2


Bimbang Susu Merudum Semasa Berpuasa? Apakah Persediaan Berpuasa Untuk Ibu Menyusu?

Bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, terutama ibu yang bekerja, masalah yang paling utama dan kerap dihadapi ialah apabila susu ibu berkurangan dari biasa.


 Biasanya ibu-ibu mula mengalami keadaan susu ibu berkurangan ini apabila:

  • Ibu dah mula bekerja 
  • Ibu mula kedatangan haid
  • PUASA
  • Ibu tidak konsisten mengepam susu
  • Anak mulai makan dan kurang menyusu
  • Ibu outstation dan kurang mengepam susu
  • Ibu mengandung lagi
  • Ibu mengambil ubatan tertentu
  • Ibu dalam keadaan stress


Walau bagaimanapun, selagi konsep penyusuan iaitu "bekalan berdasarkan permintaan" dipatuhi, maka selagi ada permintaan (hisapan anak atau pam), susu ibu akan terus ada (sekiranya ibu mengepam dan menyusukan anak).

Apakah persediaan awal anda untuk menempuhi bulan puasa Ramadhan? Mari kita baca persoalan-persoalan yg sering timbul di kalangan ibu-ibu menyusu mengenai puasa. Semoga ianya bermanfaat buat anda, ibu-ibu yg hebat di luar sana..InshaAllah..


Q: Adakah Ibu boleh meneruskan Penyusuan di bulan Ramadhan atau semasa berpuasa?
A: Ibu menyusu BOLEH BERPUASA walaupun menyusukan bayi mereka tanpa menjejaskan kualiti dan kuantiti susu yang dihasilkan. Isipadu susu yg dihasilkan tidak bergantung sepenuhnya kpd berapa banyak air yg ibu minum di siang hari tetapi bergantung kpd berapa kerap payudara dikosongkan sama ada dengan cara hisapan bayi atau mengepam.


Q: Bagaimanakah utk memastikan ibu hamil kekal cergas semasa berpuasa dan susu ibu mencukupi walaupun si ibu berpuasa?

A: Pertama: Ibu hendaklah YAKIN bahawa penghasilan susu tidak akan terjejas walaupun berpuasa. Dalam penyusuan, keyakinan ibu AMAT PENTING kerana ia mempengaruhi emosi dan minda si ibu. Emosi dan minda yg positif akan merangsang hormon oksitosin dan seterusnya memastikan penghasilan susu yg berterusan..InshaAllah


Kedua:  Ibu hendaklah memastikan kandungan nutrien yang SEIMBANG dijaga sepanjang bulan Ramadhan. Jgn lupa pengambilan air yg mencukupi juga merupakan sebahagian drpd nutrien yg seimbang. Tubuh manusia mengandungi 70% air, maka ibu hendaklah minum air sekurang-kurangnya 3 Liter air sehari. Di bulan Ramadhan, ibu boleh mengambil air sedikit demi sedikit sepanjang waktu berbuka sehinggalah waktu bersahur.

Ketiga: Pemakanan yg SIHAT dan SEIMBANG hendaklah diambil semasa berbuka dan bersahur. Mulakan berbuka puasa dgn air dan kurma. Kemudian tunaikan solat dan berehat seketika sebelum makan makanan yg berat. Makanlah dgn perlahan dan jgn terlalu kenyang utk mengelakkan ketidakhadaman makanan.

Q: Apakah makanan tambahan yang SESUAI semasa berpuasa? Yg semestinya SELAMAT, HALAL & TERBUKTI SECARA KLINIKAL?
A: Bagi memenuhi keperluan zat di dalam pemakanan anda, Set Mighty 3 Gem dan pengambilan vitamin dan mineral lain sangat membantu ibu-ibu menyusu di bulan puasa ini. Antara vitamin dan supplement lain yg dicadangkan adalah:
  • Vita-Lea
  • B Com
  • Vita-C
  • Ostematrix
  • Alfalfa

 


 

 
Menurut Mazhab Syafie, ibu yg sedang hamil dan menyusui bayi diberikan kelonggaran utk tidak berpuasa jika mereka khuatir dgn kesihatan diri mahupun bayi mereka. Namun adalah sebaiknya kita mula berlatih berpuasa sebelum Ramadhan lagi dgn melaksanakan puasa-puasa sunat serta berusaha mencukupkan nutrisi dalam pemakanan seharian semasa bersahur dan berbuka..InshaAllah.

Untuk maklumat lanjut, sila sms: 011-15690082 atau Facebook: Adilah Manaf Celikvitamin atau email: adilahmanaf@celikvitamin.com untuk keterangan lanjut dan konsultasi percuma.



p/s : nak dapat extra diskaun lagi utk produk Shaklee nih? sile mention nama blog ini ye ;)

utk 3 gifts tu, pengkomen akan dipilih secara random ya..sukeatiler nk komen apepon selagi komen tu kuar :) dan jgn lupe tulis email kande dinde !!!

11 comments:

Anonymous said...

2 minggu lepas pergi Marhaban ya Ramadhan anjuran susuibu.com di KUIS, Bangi. Input yg plg menarik utk Ecah apabila IBLCC Dr Ning berkongsi kajian2 saintifik tentang persoalan-persoalan penyususan ketika puasa.
Thn ni nk cuba puasa, separuh pun dh ok. sbb dh tertahun2 puasa kurang separuh. menyusu, mengandung+menyusus, menyusu lagi hehehe... doakan Mama Cah ok
aisyah81@gmail.com

mama_umar_maryam said...

tq mama ecah :)..insyaAllah u can!! hehehe

C-Tiey Hamid said...

Salam

Akak menyusukan anak dah setahun lebih. Alhamdulillah, hasrat nak menyusukan anak kedua ni dipermudahkan olehNya.

Akak jarang ambik supplement. Hanya bergantung kepada direct BF dan juga mengepam.

Pernah try supplement yang lain, tapi kesannya hanya kejap. Tapi akak try supplement yang murah2 je la. He3...

Per pun, memang respek sesangat kat sesape yang mampu menyusukan anak dalam temph yang lama. Dan, semoga akak juga mampu menjadi seperti ibu2 yang hebat ini. Insyaallah...*

SyaNa said...

:(
frust sbb xdpt BF iman
dapat lah seminggu 2 kot

xpe la..mungkin x cukup ilmu time tu
insyaAllah kite cuba lagi anak ke2

ok kan janji komen
hahhaa

email: syanasaid@gmail.com

Anonymous said...

memang kering tekak bfeed masa bulan puasa
aku dulu time sahur beria2 menegok air hahah sama jek..kering tekak..
tapi kan wlpon puasa aku pam tetap menteng je stok susu tu
xde perubahan pon

fauzana_1@yahoo.com

Niena said...
This comment has been removed by the author.
Niena said...

i first time saya menyusukan anak di bln puasa..harap2 berjayalah hasilkan byk susu utk baby.bt ms ni mkn esp dan zinc jer utk bykkan susu.nampaknyer kn tambah supplmnt lg kot...

niena_azwar@yahoo.com

kurus said...

salam ramadhan al mubarak dik ..
semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh keberkatan tahun ini .. insyaallahh ;)

akk x der layie pengalaman bfeed di bulan puasa .. so far puasa semua selamat ekeke ;)

~ana~ said...

Selamat berpuasa utk zety sekeluarga dan juga utk partner ko yg sama2 berkongsi idea buat GA ni...

Zety, aku kan, skrg ni aqil masih lg bf.nak stop x smpai hati.lg2 bila aku duk dgn dia skrg ni...mmg dah jarang dia mintak susu botol...alhamdulillah susu masih ada...bln puasa ni xtau la mcm mana gaya, dgn jd suri rumah sepenuh masa lg, bf kan dia lg..semoga semua nya di permudah kan..amin....:)

bakawali0797@gmail.com

IntaNBerliaN said...

xsempat nak join.. mood mengadap blog tu ke laut akhir2 ni.. adehhh...

IntaNBerliaN said...

xsempat nak join.. mood mengadap blog tu ke laut akhir2 ni.. adehhh...