Monday, August 15, 2011

Puding roti butterscotch spesel edition


salam =)

kite kembali ke rancangan "zety masak x smpi 1/2 jam" , hehehehe..tp kalini, lebih 1/2 jam lah ..
igt x aku nk share dgn kande dinde sumer puding roti istimewa ? haaa..meh akak bwk fresh dari dapor nih..baruu je pas buke haa..



oh ye, aku dah x jakun dah asek nk amik gambar dari dlm oven je kejenye,hik3..cukup2lah tu...
meh nk share resepi..dpt dari kwn opis, so aku kopipes je dari emel opis ye-->kantoi,emel opis utk tuko2 resepi ;p

bahan-bahan :

1. telur 2 bijik
2.roti 6-8 keping ( i guna butterscotch bread utk effect lebih sedap)
3.butter - 4 sudu (cairkan)
4.kismis -segenggam (sukati je..nak letak 2-3 genggam pun boleh)
5.susu penuh krim -400-500 ml (malas nak sukat,aku tuang je agak-agak)
6.esen vanila
7. serbuk kayu manis (optional) -aku tak letak sebab takde, malas nak kikis2 kayu manis kat dapur
8.tepung custard
9.gula (1/2 cawan) - ikut le nak manis mana.


Cara-cara:

1.sapu butter kat mangkuk/loyang pembakar/bekas pembakar

2. pecahkan telur dalam mangkuk, kacau(pukul) then masukkan susu, butter cair tadi, esen vanila (kacau sebati)


3. susun roti yang dicarik-carik dalam bekas pembakar sesambil bubuh le kismis. Then tuangkan bahan campuran yang semangkuk tadi. Biarkan tenggelam, tekan2 sket pakai garfu.
Biar le around 30 minit.
Oh..sambil tuh preheat oven ye.

4. Bakar pudding selama 30-40 minit dalam suhu 160 darjah. (bergantung pada oven).

Untuk buat sos custard ni, catz guna gula, tepung custard dan susu penuh krim tadi.

Mula-mula, masukkan susu, gula, kacau dengan api kecil. Jangan mendidih ya. Then agak-agak gula dah sebati (ikut le nak manis mana..aku buh 3 sudu je) , bancuh tepung custard 1 sudu setengah dgn sedikit air. masukkan sikit-sikit dalam susu tadi. kacau-kacau. Hingga sebati, agak likat.

Puding roti suam, sos custard tu sejuk. Kombinasi yang buat aku makan 3 hiris.--->mak aih kemain melantak tukang bagi resepi nih,hahaha


selamat mencube kande dinde, mmg sedap!terangkat!auw!

p/s: voting phase utk contest Enfagrow & mix fm tu dah tamat, alhamdulillah dan terima kasih byk2 x terhingga kt kande dinde yg sudi vote utk Umar, especially utk 'orang2' tertentu yg aku mntk tlg personally, u know who u are deariessss...klu ade rezki,aku btau ye ;)

13 comments:

[leily.laily] said...

sedap ni babe..
terliur taw!!!
nk try gak time ghajin nnti..
heheheh... bler ntah time ghajin!!!..;-p

IntaNBerliaN said...

wah sedap ni..!!

tang kuah yg meleleh tu yg xblh tahan tu...

nak kne try nih!
terliur la pulak.. hihii

~ana~ said...

aku pun biasa main agak2 je..resepi yg aku guna pun lebih kurang je...tp kayu manis tu mmg x pernah bubuh sbb aku x suka...:)

AyuArjuna BiGoshh said...

cam nak buat aa...petang ni untuk berbuka :)

mama tisya said...

guna roti butterscoth lg mavelos ni...aku mmg tkleh lupa kesedapan puding roti ko zety..aku mmg tk pernh wt lg..nanti la kalo ada kelapangan aku try...hehehe

Sidratul Muntaha said...

yee..
puding tori 2nd version.
huhuh...
butterscoth bread tu mgm sedap...
tq dear for resep.
nnti aku cer try.
resep sos ikan ala2 sekinchna bako tu aku belum try lagi.
huh..

Afne said...

nmpk menggiurkan. aku tak pernah try lg guna roti butterscotch. tq share resepi :)

watyz said...

nak buat smlm tp mak buat kuih puteri berendam lak. x jadi la. x nk wat byk2 kuih tp x abis makan. :)

lia said...

pagi g nih... aku da meleleh air liur, camno?

he3

Syida said...

kene kluakan balik oven aku nih!

kurus said...

huwaaaaaaaaaa akak ada buata kelmarin dik di rumah mak .. tapi x try buat kastard tuu .. hermamm sedap2 .. akak nak try nanti :)

e.l.i.z.@ said...

haaa mknn mcm ni mmg aku sukaaaaaaaaaaa

tiefazatie said...

wah..sedap2..hihi..

sis..kalu rajin tlg ifa eh..

http://www.facebook.com/notes/tiefa-zatie/contest-kisah-aku-tupperware-tlg-like-cte-ifa-nie-ehkat-page-sis-huda-taubukan-n/10150740595325123

tq sis..=)